Mad og væske

7. august 2014

Alder:
6 mdr.

Mad og væske

Kære Helen,

Nu har jeg brug for dine råd igen. Denne gang handler det om mad til min datter, som lige om lidt er 6 1/2 mdr. gammel.

Da hun var ca. 5 1/2 mdr. gik vi forsigtigt igang med at introducere hende til 'fast' føde. Risgrød, majsgrød, boghvedegrød og lidt frugtmos - Og nu er vi ligeså stille gået videre til grovere grød, øllebrød og grøntsagsmos med kød og fisk, men jeg er sådan i tvivl om, hvorvidt jeg gør det rigtigt og godt nok.

Min datter har aldrig været storspisende, men har jo alligevel formået at tage flot på og ligger fint på sin vægtkurve og det ønsker jeg fortsætter, da hun havde et stort vægttab som nyfødt og det har virkelig traumatiseret mig, så jeg har meget brug for kontrol omkring hendes mad indtag.

Mit problem går lidt på, at jeg synes det er svært at nå både tre måltider om dagen OG 5-6 flasker, som ifølge fx din egen bog om børn og mad er det ønskværdige. Især, da vores datter er begyndt at sove igennem og sover fra ca. kl.20 til 6-7 stykker, uden at vågne og bede om mad i løbet af natten. Derfor er jeg bekymret for om hun får væske og kalorier nok.

Kort oprids (ca.) af dagen

7.00 Flaske ca. 150 ml.
9.00 Havregrød el øllebrød evt. lidt frugtmos, vand af kop
12.00 Flaske ca. 150 ml
14.00 Grøntsagsmos m. kød/fisk eller lidt grød til, vand af kop
16.00 Flaske ca 90-150 ml
17.00 Lidt frugtmos, hvis jeg når at få det klemt ind
18.00 Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop
20.00 Flaske 200-250 ml

(Der er tilsat MME pulver og fedtstof til både grød og grøntsagsmos)

Som du nok kan se, så bliver det kun til ca. 4 flasker i døgnet. Hun ...

Annonce

... spiser ikke meget til 'måltiderne' - 1/2-1 1/2 dl og drikker heller ikke meget vand endnu, selvom jeg tilbyder det ofte, når hun spiser. Hun er rigtig glad for maden og ret god til at smage og acceptere nye ting, men igen - Ikke en storspiser.

Hun sidder i sin højstol og spiser til alle måltiderne og er tydeligt 'spændt' når hun bliver sat ved bordet, så hun er interesseret. Selvom jeg jo har lyst til at proppe hende med mad (Mine gamle traumer) så er jeg meget opmærksom på ikke at presse hende til at spise og roser hende, når hun spiser fx noget nyt. Hun får lov at lege med ske og mad, hvis hun har lyst, men oftest vil hun helst mades og tager endnu ikke det store initiativ til at lege med maden.

Jeg har prøvet at give hende en agurkeskive og rugbrødsbjælker, som hun kan sidde med imens og hun gumler ivrigt på rugbrødet, men det øger ikke appetitten:)
Tilbyder jeg flaske efter hun har spist et lille/mindre måltid grød/mos, så spiser hun kun 20-30 ml.

Hun virker ikke umiddelbart dehydreret, men jeg synes det er svært at vurdere. Hun har våde bleer (Men ved ikke præcist hvor mange), fint gang i maven - Den bløde plet er ikke nedsunken og hun er kvik når hun er vågen...

Jeg er i øvrigt ret bange for at lade hende gnave i ting, fordi hun bider hårdt med gummerne og nemt får bidt stykker af - Hun har været ved at kløjs i et stykke melon... Nogen råd til hvordan jeg kommer over den angst? Jeg ved hvad jeg skal gøre, hvis hun får noget galt i halsen, men ønsker bare slet ikke at opleve det!

Ser det helt sort ud - Skal jeg evt kun give hende to måltider grød/mos om dagen??

Hjælp!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre