Brev:
Mad og væske
7. august 2014
Alder:
6 mdr.
Mad og væske
Kære Helen,
Nu har jeg brug for dine råd igen. Denne gang handler det om mad til min datter, som lige om lidt er 6 1/2 mdr. gammel.
Da hun var ca. 5 1/2 mdr. gik vi forsigtigt igang med at introducere hende til 'fast' føde. Risgrød, majsgrød, boghvedegrød og lidt frugtmos - Og nu er vi ligeså stille gået videre til grovere grød, øllebrød og grøntsagsmos med kød og fisk, men jeg er sådan i tvivl om, hvorvidt jeg gør det rigtigt og godt nok.
Min datter har aldrig været storspisende, men har jo alligevel formået at tage flot på og ligger fint på sin vægtkurve og det ønsker jeg fortsætter, da hun havde et stort vægttab som nyfødt og det har virkelig traumatiseret mig, så jeg har meget brug for kontrol omkring hendes mad indtag.
Mit problem går lidt på, at jeg synes det er svært at nå både tre måltider om dagen OG 5-6 flasker, som ifølge fx din egen bog om børn og mad er det ønskværdige. Især, da vores datter er begyndt at sove igennem og sover fra ca. kl.20 til 6-7 stykker, uden at vågne og bede om mad i løbet af natten. Derfor er jeg bekymret for om hun får væske og kalorier nok.
Kort oprids (ca.) af dagen
7.00 Flaske ca. 150 ml.
9.00 Havregrød el øllebrød evt. lidt frugtmos, vand af kop
12.00 Flaske ca. 150 ml
14.00 Grøntsagsmos m. kød/fisk eller lidt grød til, vand af kop
16.00 Flaske ca 90-150 ml
17.00 Lidt frugtmos, hvis jeg når at få det klemt ind
18.00 Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop
20.00 Flaske 200-250 ml
(Der er tilsat MME pulver og fedtstof til både grød og grøntsagsmos)
Som du nok kan se, så bliver det kun til ca. 4 flasker i døgnet. Hun spiser ikke meget til 'måltiderne' - 1/2-1 1/2 dl og drikker heller ikke meget vand endnu, selvom jeg tilbyder det ofte, når hun spiser. Hun er rigtig glad for maden og ret god til at smage og acceptere nye ting, men igen - Ikke en storspiser.
Hun sidder i sin højstol og spiser til alle måltiderne og er tydeligt 'spændt' når hun bliver sat ved bordet, så hun er interesseret. Selvom jeg jo har lyst til at proppe hende med mad (Mine gamle traumer) så er jeg meget opmærksom på ikke at presse hende til at spise og roser hende, når hun spiser fx noget nyt. Hun får lov at lege med ske og mad, hvis hun har lyst, men oftest vil hun helst mades og tager endnu ikke det store initiativ til at lege med maden.
Jeg har prøvet at give hende en agurkeskive og rugbrødsbjælker, som hun kan sidde med imens og hun gumler ivrigt på rugbrødet, men det øger ikke appetitten:)
Tilbyder jeg flaske efter hun har spist et lille/mindre måltid grød/mos, så spiser hun kun 20-30 ml.
Hun virker ikke umiddelbart dehydreret, men jeg synes det er svært at vurdere. Hun har våde bleer (Men ved ikke præcist hvor mange), fint gang i maven - Den bløde plet er ikke nedsunken og hun er kvik når hun er vågen...
Jeg er i øvrigt ret bange for at lade hende gnave i ting, fordi hun bider hårdt med gummerne og nemt får bidt stykker af - Hun har været ved at kløjs i et stykke melon... Nogen råd til hvordan jeg kommer over den angst? Jeg ved hvad jeg skal gøre, hvis hun får noget galt i halsen, men ønsker bare slet ikke at opleve det!
Ser det helt sort ud - Skal jeg evt kun give hende to måltider grød/mos om dagen??
Hjælp!